maadelleines

Kategori: Träning

Bygga rumpa - Triangelträning

Hej på er mina fina, hur mår ni? Jag mår så bra, trots att jag är döds trött och att min telefon gick sönder i morse på väg till jobbet. MEN, jag måste säga TACK för den otroliga responsen på gårdagens inlägg om operation. Det värmer att så många läser och tar del utav det jag skriver. 

 Jag får generellt i stort sätt aldrig elaka kommentarer så när det händer tar jag åt mig lite extra. Men, till något som faktiskt är roligt. Nu vill jag börja bygga muskler och tona till kroppen. Göra den tightare och framförallt bli starkare.

( Innan jag går vidare vill jag bara meddela att jag inte är utbildad inom träning utan har läst mig till all denna info!)

Så, för att få en välformad och rund rumpa. Behöver du köra något som kallas triangelträning. Sätesmuskulaturen, alltså rumpan är tre olika muskler. Gluteus Maximus, den största och yttersta muskeln. (Den gula), Gluteus Medius, (den gröna) den mittersta muskeln och Gluteus Minimus som är den innersta muskeln. (Den röda)  Maximus muskeln är den som får rumpan att puta utåt medan de andra två. Alltså Medius och Minumus formar rumpans yttersidor. 

Vi behöver även göra något som kallas isolerande träning, där vi inte belastar flera muskelgrupper än nödvändigt. 

De flesta tror att squats är ända lösningen till en mer välformad rumpa, och ja absolut. Gör du en massa tunga squats så lyfter du rumpan. Eftersom Minimus muskeln är den som ligger längst ner utav dessa tre.

För att forma rumpan är det viktigt att du har kontakt. Du måste spänna rumpan och hålla kvar i ett par sekunder. Det ska svida i musklerna! 

Här är ettt par tips på övningar som är bra för de olika musklerna i rumpan, kom ihåg dock. Att du inte bör träna samma muskelgrupp mer än var 48:e timme. Jag kör ben och rumpa två gånger i veckan med minst 48 timmars vila. För att musklerna ska få återhämta sig ordentlgit. 

För att bygga muskelmassa behöver man köra tungt, men. Lär dig tekniken utan vikter eller lätta vikter för att öka till tyngre sedan! 

Här är några videos som jag har tagit som inspiration när jag tränar. Använd youtube för att hitta nya roliga övningar! 

Hanna är en av mina absoluta favorit youtbers, så vacker och så himla duktig. Kika in på henes kanal för att få massa andra tips och trix inom träning och kost! 

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen packa gymväskan. Jobb ett par timmar sen blir det äntligen träning igen! 

 

PUSS -M💋

 

 

För att hålla vikten nere...

Hej på er mina fina, hur mår ni? Jag mår superbra, ska strax röra mig till jobbet. Stänger ikväll igen och imorgon är jag äntligen ledig!!! Det ska bli så grönjävligt skönt så ni förstår inte! Ska träna ikväll för första gången på väldigt länge. Det ska bli så skönt och så roligt! 

Jag fick en kommentar tidigare om hur min kost ser ut nu jämfört med när jag började träna. Så jag tänkte att vi ska ta en sån dag idag där jag berättar om vad jag äter och varför jag äter det. Så  vi börjar med frukost. Givetvis var det ett par timmar sedan jag åt frukost nu. 

Jag använder appen Lifesum, som jag lägger in mina värden i. Som vikt, längd ålder osv osv. Där lägger jag även in mina måltider. I cirkeln ser ni hur många kalorier jag har kvar att äta idag efter min frukost. Frukosten bestod utav 663 kalorier. Jag äter 5 mål om dagen för att hålla blodsockret på en jämn nivå under dagen för att inte bli sugen på godis och socker. 

Dagens frukost bestod utav det som ni ser på bilderna, yoghurt med proteinpulver, kanel och äppelmos. Mättande och väldigt gott! Kanel är bra för matsmältningen och blodcirkulaionen! 

Två hårda mackor med smör och skinka. Bra fett ifrån smöret (liten mängd), skinka och fibrer ifrån brödet. 

Ett glas citronvatten, citron är bra för matsmältningen och ökar produktionen av galla som bryter ner mat och fett. 

Vi hörs när det är dags för lunch! 

 

PUSS -M 💋

För sista gången i mitt liv...

Nej usch vad nedstämt det här låter haha. Menar absolut inte så. Eller ja, nu när jag väl skriver detta är klockan halv 6 på morgonen. En grå tråkig måndagsmorgon, sista veckan i gymnasiet. Det är dags för det eminenta slaget. Min skolas kamp emot dem "fruktade" Rosendal. Det låter så dramatiskt haha, men kort och gott. Det är lite som OS, fast två skolor. Förstår ni? Vi marscherar dit tillsammans hela skolan målade med våra blå och vita färger.

En invigning hålls och sedan börjar själva slaget, i slutändan koras såklart en vinnare och sedan skjuts en gyllene kanon och en massa konfetti. Det är en väldigt cool grej faktiskt. Eftersom jag suttit med i elevkåren sedan i ettan så har jag fått äran att vara med även bakom kulisserna, där vi har haft såå himla roligt. På ett sätt känns det sorgligt att det i år är sista gången jag får vara med på slaget som Fyris-elev. 

Ovan ser ni några bilder ifrån förra årets slag, i år tänkte jag ge mig på att filma lite. Vad tror ni om det? Jag lovar inte för mycket. Men försöka ska jag helt klart göra i alla fall!   

Är lite nervös nu haha, kommer ihåg att jag kände så här inför mitt första slag också. I år är jag dock inte med i styrelsen längre eftersom vi i april avgick. Men, på ett litet hörn har jag sätt till att jag fått vara med hehe. Nu ska jag hoppa in i duschen och sen leta fram svala bekväma kläder! 

 

PUSS -M💋

Flyttstädning & klar med gymnasiet

(Bilder ifrån när jag pluggade till sista provet i helgen)

Vet ni mina fina, idag har jag skrivit  mina sista uppgifter i gymnasiet. Det är en väldigt konstig känsla faktiskt. Men ändå väldigt väldigt skönt. JAG GJORDE DET. Ingen förstår hur glad jag är över att ha klarat mig igenom dessa tre år trots all skit som varit och allt som har hänt. 

Det absolut mest sorgliga med att lämna Fyris kommer vara alla mina fina vänner som jag lärt känna under dessa år. Ni vet vilka ni är, och jag är så stolt över att kalla er mina vänner. 

Till något mindre kul... Imorgon måste jag flytta ut ur vårt UF-kontor... Vilket suger så rejält. Det är hur mycket grejer som helst och jag vet verkligen inte vart vi ska göra av allt... Något annat som också är lite halvjobbigt är att vi nu har avslutat vårt företag. Men, en sak är säker. Det kommer verkligen inte sluta här. Att driva ett företag under ett år har gett mig så många erfarenheter. Vilket är något jag samlar på just nu. Men, det har även visat för mig själv vilken stark och drivande människa jag är. Idag skäms jag inte över att säga. FY FAN VAD BRA JAG ÄR. 

Vad har ni gjort idag? 

 

PUSS -M💋

Fifty shades darker - Dagens planer

Godförmiddag på er mina fina, hur mår ni? Jag känner mig ytterligare lite bättre idag faktiskt vilket är jätteskönt. Kollade på fifty shades darker i morse precis när jag vaknade. Plockade lite i stugan medan filmen var på också. Skönt att starta dagen lugnt och bara vakna till liksom. 

Vad tycker ni om den filmen föresten? Jag älskar den, tycker att själva historien är väldigt mycket bättre i den här filmen än vad den är i den första. Håller ni med mig? 

Dagens planer är i alla fall att få klart så många uppgifter som möjligt. Helst alla, men prover imorgon är utav högsta prioritet faktiskt. Har lite paus ifrån det just nu men ska snart sätta mig på min lilla altan med ett glas nocco och fortsätta. Jag älskar verkligen det här vädret. Här är det ca 18 grader i skuggan och just nu är solen bakom moln, men den kommer nog fram snart igen. 

 

Dagens planer i övrigt är följande:

- Tvätta alla sängkläder 

- Byta sängkläder 

- Göra ansiktsmask

- Få klart PM

- Planera morgondagens outfit, mejk och hår 

- Komma i säng innan 23.00!

 

Kan inte förstå att det är 13 dagar kvar i skolan. Förstår ni hur lite det är? Helt sjukt. Men nu är min rast slut så vi får höras efter lunchen! 

PUSS -M 💋