maadelleines

Hälsoresan: Till alla som sagt att jag inte kan - minus 25kg

Hej på er mina fina, hur mår ni? Idag är jag piggare än igår, men istället snuvig haha. Det blir aldrig bra.Men men, så är det! 

Tänkte att vi ska prata lite om motivation igen. Vet att jag skriver mycket om det. Men det är så himla viktigt. Bilden ovan är min största motivation hittills faktiskt. Det låter kanske larvigt, men det är verkligen sant. Som många av er kanske redan vet så så är jag såå intresserad utav mode och skönhet överlag. Älskar att testa nya produkter, klä mig fint och sminka mig. Sätt upp håret, ha vackra smycken osv osv. Det svåraste just nu är att alla söta blusar, vackra klänningar och underbara skor inte är riktigt gjorda för oss som är större. Vilket bara det är absurt. Men, nu är det så. Det vore så härligt att kunna ha en kostymkjol, skjorta, kavaj och ett par nätta klackar. Hur vackert låter inte det... Längtar verkligen tills det går. Det vore så himla underbart att kunna gå in i en affär och välja i princip vad jag vill. Eller, det kommer bli skönt när jag väl är framme där. 

Vi klarar så mycket mer än vi tror, bara vi är motiverade. Jag själv skulle säga att jag är ett praktexempel. På 6 månader har jag...

 

...skaffat ett nytt jobb

...klarat skolan. Gått ifrån F-A

...gått ner 25 kilo i vikt!?

...lärt mig mer om träning

...lagt om kosten/ lärt mig mer om kost överlag

&

Lärt mig otroligt mycket om mig själv. 

 

Har man tydliga mål om vad man vill uppnå, så kommer ni att klara det. OM ni bestämt er på riktigt. Generellt så tror jag att man klarar mer under sommarhalvåret när man får en massa energi ifrån solen och det är ljust länge på dagarna. 

Har ju fått en del kommentarer om att jag borde fått bättre resultat i min viktnedgång. Igår var det invägning och vågen visade minus 25 kilo?! Hur sjukt är inte det. Jag har tappat 23 cm i midjan och mår framförallt bättre än någonsin. Det är något jag har klarat helt själv för att jag bestämde mig för det. 

Ni som har gjort samma resa själva. Både mentalt och fysiskt. Ni får hemskt gärna klaga och berätta vad ni gjort. Men ni andra, ni har ingenting att säga om min resa. Jag har kämpat. Och jag kommer fortsätta att kämpa. 

 

PUSS -M

Storytime: "Jag vill ha dig nu när du är smalare"

(Min nya favvisbild på mig själv. Sorry för spam med den. Men ÄLSKAR den verkligen!)

 

Idag känns livet inte lika bra som det gjorde igår... Jag är trött, seg i kroppen, och börjar bli snuvig. Inte alls roligt faktiskt. Som jag skrev igår så jobbar jag helst utav allt kväll. Dagspass är ingenting för mig. Om två veckor kommer jag byta schema och gå på en annan rad då blir det fler kvällar. Så det känns bra faktiskt. Mer i min smak.

 Blir så upprörd på folk som är för ytliga. Det känns liksom INTE okej. Självklart är det utsidan som ger insidan en chans. Men i slutändan borde inte utsidan vara  det som bestämmer.

För ett par år sedan pratade jag med en kille, vi började ses och var på "g" alltså det var på väg att bli en relation. Efter ca 1 år på samma ställe, alltså vi hade varken backat eller gått framåt. Han valde att avsluta det vi hade och blockerade mig på alla ställen som det gick. 

När jag nu börjat träna, gå ner i vikt, min blogg är större och ja ni vet. Det går bättre för mig helt enkelt. Har han mage att komma tillbaka?! Självklart ifrågasatte jag hans beteende och frågade varför jag helt plötsligt dög. Vet ni vad idioten svarade? 

 

"Jag vill ha dig nu när du är smalare och det går bra för dig"

 

Alltså. Ja, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det känns som att jag kan göra både och för att det är så kopiöst jävla patetiskt. Ens "karriär" ska absolut inte ha och göra med hur vida en person vill vara med en eller inte. Lova mig det hörrni. Oavsett om det går bättre för någon ni en gång dumpat eller att ni som mig har folk som kommer krypandes tillbaka. TA ALDRIG TILLBAKA DEM eller GÅ ALDRIG TILLBAKA. Inte utav anledningen att personen gått ner i vikt eller har kommit längre i sin karriär. Det är så fruktansvärt att det ens finns folk som gör så. USCH. Är allt jag säger om det.

Hur bra tror ni det kändes att få höra hur mycket bättre och hur mycket mer värd jag är nu när jag gått ner i vikt, skaffat nytt jobb och expanderat bloggen. Inte jättekul att höra sånt faktiskt. Man mår inte helt hundra efter en sådan diskussion kan jag säga.  Det är jobbigt när man får bekräftat ifrån en person som man tyckt väldigt väldigt mycket om, att han vill ha mig nu för att jag ser annorlunda ut? 

Poängen med allt detta är att det ska inte vara såhär. Du är absolut inte mindre värd för att du väger 140 kilo eller om du väger 50 kilo. Hur en person ser på dig ska inte sitta i din vikt. 

Det gör det inte, lämna de personer som påstår det och var öppen för att träffa nya. Hur du är definieras inte utav en siffra på en våg!

 

PUSS -M 

Finns det ingen skam i människor längre?

Hej på er mina fina, hur mår ni? 

Jag mår superbra faktiskt. Ska åka och träna om en stund sen ladda upp för ännu ett kvällspass! Idag blir det fokus ben och rumpa! Men innan det så tänkte jag kommentera det här med att folk tycker att det är en quick fix att göra en Gastric Bypass operation. Nu har jag ännu en kommentar som inte är speciellt trevlig. Kommentaren som kom idag är denna

För det första, så anser inte jag att man säger sådana saker till folk som verkligen kämpar. Ett fåtal personer vet till hundra procent hur mycket jag vill det här. Inte minst jag själv, JAG VET ATT JAG KAN. Jag har inte fått speciellt många elaka kommentarer, därför tar jag åt mig extra mycket nu. Som ni ser på bilden så antyder personen att jag borde fått bättre resultat under denna tid. Jag behöver inte bevisa något för någon MEN. Under de två månader som jag hållt på har jag lyckats gå ner 21 kilo och tappat 23 cm i midjan. Det är inte dåliga resultat. Det skulle jag säga är jävligt bra resultat. Det syns inte lika väl på bilder som det gör på riktigt. Och ja, det är lång väg kvar. Men det är min resa och mina mål. Jag kommer at lyckas och jag kommer inte att göra en opperation. 

Jag tycker faktiskt att det är otroligt respektlöst att skriva saker som detta. ALLA kan lyckas, det är bara en fråga om tid. Jag skulle absolut inte säga att jag är tjock längre. Absolut stor och har former JA. Men jag vill inte tappa alla former. Jag låter det hellre ta lång tid och att jag ser de resultat som jag vill se. Än att jag inte ser några alls. 

Jag avreagerade mig rejält i det första inlägget jag skrev inom samma ämne.  Har ni missat de kan ni läsa det HÄR 

 

 

PUSS -M💋

Hälsoresan: "Vad gör jag för fel?!" & En utmaning

Hej på er mina fina, hur mår ni? Jag mår fantastiskt! Jobbar till 22 idag och samma pass imorgon. Älskar att jobba kväll, det är mer min melodi än att jobba dag haha. Det är så himla skönt att vara glad och positiv. Allting är så mycket enklare då! Hur som helst. Jag tänkte åter igen tipsa lite om hur ni enkelt kan gå ner i vikt. Eller om ni helt enkelt vill börja träna men inte riktigt fått ordning på det hela. Så, här kommer lite tips! 

Kom ihåg att jag inte är utbildad inom kost och hälsa. Det här fungerar för mig!

 

Tips 1) Räkna kalorier, det är det absolut lättaste sättet att ha koll på hur mycket du får i dig på en dag. För att gå ner i vikt måste du ju göra av med mer än du tar in. Enkel matte! 

 

Tips 2) Träna inte samma sak hela tiden. Det gjorde jag. Jag tränade till 99% ben. Men fick inga vettiga resultat på grund utav att jag enbart tränade samma muskler. Precis som vi människor så behöver musklerna vila ibland. Jag kör 2 tuffa benpass i veckan nu. Men skillnaden från förr är att jag vilar minst 48 timmar mellan mina benpass. 

 

Tips 3) GE INTE UPP, bara för att du inte ser resultat DIREKT. Betyder det inte att det inte hänt saker. Det tar tid att förändra och framförallt tid att vänja sig vid att leva hälsosamt. För det är inte en resa, det är en livsstil! 

 

Tips 4) Träna varierat, cardio är tråkigt ja. Men det är bra för dig! Jag kör två pass cardio och tre pass styrka varje vecka. När jag kör cardio gör jag antingen intervaller eller enbart crosstrainer. Styrkepassen varierar lite men två utav dem är oftast ben och rygg. Det sista är armar och axlar. Mycket enkelt! 

 

Tips 5) Gör något kul utav din träning. Sätt upp ett stort mål och flera små delmål. Det är kul att tävla med sig själv! Kom ihåg det, är ni tävlingsmänniskor. Så tävla bara med er själva. Inga andra. Alla har olika förutsättningar för att lyckas. 

Hoppas att ni fick lite inspiration till att komma igång! 

 

Men, nu tänkte jag göra en annan rolig sak med er. Det är nämligen så att jag vill börja med något som heter MÅNADENS UTMANING. Där jag, varje månad kommer att utmana er i någon träningsform och sen utvärdera utmaningen en gång i veckan. Hur låter det? Alltså, min första utmaning till mig själv och till er blir plank utmaningen. I bilden ovan ser ni ett schema med tider. Vi kämpar oss igenom den här månaden och så får vi se vilka resultat vi får! Det här är enbart på skoj, men det är ändå en kul grej att genomföra! Kommentera om ni är med! 

 

PUSS -M

 

 

"Jag kan inte" - Den sämsta ursäkten som finns

Hej på er mina fina, 

hur mår ni idag? Jag mår väldigt bra. Har varit ledig hela dagen och inte gjort någonting utav värde faktiskt. Vilket är HELT okej. Förra arbetsveckan blev 68 timmar... Så en dag ledigt nu var verkligen välförtjänt kan jag känna. 

Sen jag startade hälsoresan så har många sagt att dem inte kan och att dem inte har tid osv osv. Det är den absolut sämsta ursäkt jag har hört i hela mitt liv. Jag använde den själv i många många år innan jag bestämde mig för att göra något utav det. 

Att säga till sig själv att man inte har kunskap om något är inte en godtagbar ursäkt. Kunskap finns överallt runt om oss. På internet, i tidningar, i böcker, på gymmet överallt finns. 

Så, för alla er som inte riktigt fått tag i saker och ting. Här kommer ett par tips! Vill man, så kan man. Så enkelt är det. Jag lovar er, att om ni börjar imorgon. Och kämpar i 6 veckor kommer ni att nå grymma resultat! 

 

1) I de flesta affärerna finns det ju en mängd olika tidningar. Där finns det högst sannolikt tidningar som Shape up och topp hälsa. I dem finns det massa bra tips på övningar och hur man ska utföra dem korrekt. 

 

2) Ibland kan det finnas lite större "böcker" om träning. Som den här "Kom i form med HIT" Där finns det massa tips på olika pass du enkelt kan köra.

 

3) Kolla på youtube. Där finns det en massa inspiration till olika övningar och olika pass. Skriv in det du vill träna i sökrutan och tryck enter. Inte svårare än så! 

 

Nu är det dags att sussa, Natti natti - M❤️