maadelleines

Nyckeln till ALLT!

Hej på er mina finisar, hur mår ni? 

Jag mår fantastiskt. Sov ut i morse, vaknade av mig själv vid nio ungefär och åt så himla god frukost. Eftersom jag jobbar varje helg så är jag ledig onsdag och torsdag så lyxar jag till det lite då. Jag åt faktiskt en bagel till frukost med ost, skinka, färskost, lök, sallad och paprika. Det var såå gott. 

Ungefär en timme efter frukosten fick jag hem maten jag beställde för ett par dagar sedan. Och alltså, jag måste verkligen slå ett slag för det här med att handla mat online. Är fortfarande helt i chock över det haha. 

Jag berättade ju för er att jag ska börja äta efter ett kostschema, och att det är dags för nya mål. Så, matlådor och ingen utemat under hela oktober. Det ska bli så skönt faktiskt! Idag började matlåde projektet. Så de första fyra är klara nu. Jag tycker att det är lagom att göra fyra matlådor med samma rätt. Annars är det risk att man ledsnar på rätten. Det är ju inte direkt meningen. 

Så, den första rätten som kommer ut är en "nyttig pyttipanna". Jag ÄLSKAR kyckling, vilket ni kanske inte missat haha. 

Jag har försökt göra så tydliga bilder som möjligt. Så, jag hoppas ni får hjälp på traven med denna i övrigt lätta rätt! 

Varje matlåda innehåller ca 550 kalorier! 

Steg 1: De ni behöver för denna ljuvliga rätt är. Ungefär 1kg kyckling, ungefär 1,5 potatis per  matlåda, 1/2 paprika per matlåda och ungefär en zucchini till fyra lådor. Om man gillar vitlök. Vilket jag gör. Så kan ni ta med 2 stycken vitlöksklyftor.
Ta fram alla ingredienser och skölj dem noga. Har ni inte färsk kyckling så tina bara fryst kyckling! 

Steg 2: Skär upp allting i ungefär lika stora bitar. 

Steg 3: Skär upp kycklingen och krydda den med dina favoritkryddor. Jag använde mig utav dessa. En kryddblandning ifrån Stubb´s som innehåller havssalt, vitlök, honung och senaps frön. Cayenne peppar, salt och vanlig svartpeppar. Men ni kan såklart använda de kryddor ni själva vill! 

Steg 4: Stek kycklingen i en stekpanna för att kunna kontrollera enkelt när kycklingen är helt genomstekt. Här emellan lag jag in alla grönsaker samt potatisen på en plåt med bakplåtspapper och kryddade med salt och peppar. 

Baka grönsakerna och potatisen i ugnen i ca 40 minuter på 200°C. 

Fördela maten i fyra matlådor och smula över 25 gram fetaost i varje låda. 

Till dessa lådor kommer jag göra en sallad med isbergssallad, gurka och rödlök. Det är bra för att fylla ut matlådorna samt att det inte är några kalorier jag räknar med i min kost. OBS. Det gäller bara de tre grönsakerna! 

Jag kommer även sätta mild yoghurt på av droppning och göra en vitlökssås till! 

Hoppas ni gillar denna typ av inlägg. Det är jätteroligt att göra dem! Jag hoppas att det är någon mer där ute som hittat inspiration och gör samma resa som jag gör. Sen behöver det ju inte alltid handla om att man ska gå ner i vikt. Utan snarare om att man kanske vill spara pengar genom att storhandla och göra matlådor. 

Man kanske vill spara tid på kvällar och bara värma en låda när man kommer hem. 

Om ni testar något at recepten, kan ni inte slänga in en kommentar om vad ni tyckte om det? 

 

PUSS -M 💋

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
FormulÀret laddas