maadelleines

Kategori: Hälsoresan

Söndagsångest, packa med mig!

Hej på er mina finisar, hur mår ni? Jag mår skit faktiskt. Har sådan brutal söndagsångest så ni förstår inte. Har ett par pass kvar på mitt gamla jobb. Det är inte det att jag inte står ut där. Men, jag har jobbat så himla mycket senaste tiden att jag inte ens vet hur många lediga dagar jag har haft sen studenten... Självklart är det mitt eget val och jag klagar inte på det sättet, jag menar. Det är ju trevligt med pengar på kortet... Hehe. 

Men, till det dåliga med att jobba så mycket... Det ser ut som skit i min stuga. Som om någon släppt en bomb mitt i och allting har åkt omkring... Det har gått alldeles för lång tid nu, jag orkar inte ha det såhär längre haha. 

 

Det som behöver göras innan jag får blunda för kvällen är följande...

 

- Byta lakan

- Städa upp på golvet 

- Packa väskorna för imorgon

-Ta fram kläder till imorgon

 

Det är med andra ord inte jättemycket att göra, men usch vad det tar emot ändå faktiskt. Imorgon ska ni få se mina nya träningskläder som jag köpt ifrån jobbet. Är så taggad på att få hem och testa det, om nu postnord håller vad dem lovar... Det vet man ju aldrig. 

Har beställt två toppar och lite annat smått och gott så det kommer jag givetvis att visa er. Nej nu måste jag sätta fart. Lika bra att få det gjort helt enkelt! 

Imorgon ska vi träna rumpa igen! Jag ska testa lite nya övningar och berätta hur det gick för er sen. Så kika in imorgon vid middagstid igen! 

 

 

PUSS -M💋

 

Rump band?

(Inlägget innehåller Adlinks!) 

Hej på er mina fina, hur mår ni? Jag mår sådär. Känner en förkylning komma smygandes igen. Vilket absolut inte är bra... Men, det får vi ta senare. När det är ett verkligt problem! 

Igår hämtade jag ut mitt paket ifrån Gymgrosisten! Fick hem lite roliga grejer faktiskt. Bland annat dessa miniband! Eller så kallade rump band! Har ni läst mitt inlägg om triangelträning? Om ni har missat det kan ni hitta det HÄR (adlink)  

Det ska bli så himla kul att testa dessa, ska göra det ikväll redan faktiskt! Så himla smidigt att dem kommer i en liten väska/påse som man smidigt bara kan packa ner i väskan. Perfekt med ordning! 

Alla band har olika motsånd. Vilket även står på dem! Det gröna är det band som har mest motsånd det är märkt med "TUNG", sedan kommer det lila som är märkt med "MEDEL", det rosa är märkt med "LÄTT" och det gula med "EXTRA LÄTT". Beroende på vilken övning som det gäller så kommer jag att använda alla band. 

HÄR (adlink) hittar ni banden! 

Jag har faktiskt smyg testat banden lite nu när jag är hemma, och dem är verkligen jättebra. Det bästa med dem är ju att det går att göra så otroligt många övningar med dem. Jag lägger in lite tips på ett par! 

Har ni andra tips på övningar, eller andra roliga saker ni tycker att jag ska testa. Kommentera gärna det! 

 

PUSS -M💋

Vill man inte, så går det inte.

Hej på er mina finisar, hur mår ni såhär på kvällskvisten? Jag mår bra, kom precis ur en härlig dusch. Uppladdningen för Västerås imorgon har börjat. Inpackning, ansiktsmask, skrubbning, rena sängkläder osv osv ja ni vet. Men, innan det är dags att drömma sig bort.(förhoppningsvis om en drömprins som uppenbarar sig snart) Har jag ju lovat att berätta för er hur min träningsvecka ser ut. Eller ja, för att vara helt ärlig så har jag fuskat något grönjävligt med det den senaste tiden. 

Jag har liksom, börjat gilla cardio?! När hände det...?! Älskar att känna hur det bokstavligt talat rinner svett nerför kroppen, hur mycket starkare jag har blivit och framförallt hur mycket mer uthållig jag är idag jämfört med då. Ni kan tänka er själva, för knappt 100 dagar sedan så orkade jag köra 2 MINUTERS crosstrainer... 2?! Idag orkar jag EN TIMME?! 

 

Såhär ser mina träningsveckor ut nu 

Måndag: Ben + rumpa (30 minuters cardio som uppvärmning) 

Tisdag: Rygg  (45 minuters cardio som uppvärmning)

Onsdag: VILA

Torsdag: Mage + Armar ( 20 minuter cardio som uppvärmning) 

Fredag: Ben + rumpa (30 min cardio som uppvärmning samt 20 min efter passet) 

Lördag: VILA 

Söndag: Cardio (intervaller på olika maskiner, 15 min rodd,
cykel, gång i backe och crosstrainer. 2 varv)

 

Jag vill återigen påminna om att jag inte är utbildad inom det här, utan jag gör det här för att min kropp har svarat bra på det här upplägget. Om ett par kilo kommer jag att börja följa ett strikt tränings schema och ett mat schema. Så får vi se vad kroppen säger om det! 

Har ni läst mitt inlägg om att bygga rumpa? Har ni missat det så hittar ni det HÄR

Glöm inte, att allt som krävs. Är allt du har. Alla kan lyckas, se på mig! 

 

PUSS -M💋

Bygga rumpa - Triangelträning

Hej på er mina fina, hur mår ni? Jag mår så bra, trots att jag är döds trött och att min telefon gick sönder i morse på väg till jobbet. MEN, jag måste säga TACK för den otroliga responsen på gårdagens inlägg om operation. Det värmer att så många läser och tar del utav det jag skriver. 

 Jag får generellt i stort sätt aldrig elaka kommentarer så när det händer tar jag åt mig lite extra. Men, till något som faktiskt är roligt. Nu vill jag börja bygga muskler och tona till kroppen. Göra den tightare och framförallt bli starkare.

( Innan jag går vidare vill jag bara meddela att jag inte är utbildad inom träning utan har läst mig till all denna info!)

Så, för att få en välformad och rund rumpa. Behöver du köra något som kallas triangelträning. Sätesmuskulaturen, alltså rumpan är tre olika muskler. Gluteus Maximus, den största och yttersta muskeln. (Den gula), Gluteus Medius, (den gröna) den mittersta muskeln och Gluteus Minimus som är den innersta muskeln. (Den röda)  Maximus muskeln är den som får rumpan att puta utåt medan de andra två. Alltså Medius och Minumus formar rumpans yttersidor. 

Vi behöver även göra något som kallas isolerande träning, där vi inte belastar flera muskelgrupper än nödvändigt. 

De flesta tror att squats är ända lösningen till en mer välformad rumpa, och ja absolut. Gör du en massa tunga squats så lyfter du rumpan. Eftersom Minimus muskeln är den som ligger längst ner utav dessa tre.

För att forma rumpan är det viktigt att du har kontakt. Du måste spänna rumpan och hålla kvar i ett par sekunder. Det ska svida i musklerna! 

Här är ettt par tips på övningar som är bra för de olika musklerna i rumpan, kom ihåg dock. Att du inte bör träna samma muskelgrupp mer än var 48:e timme. Jag kör ben och rumpa två gånger i veckan med minst 48 timmars vila. För att musklerna ska få återhämta sig ordentlgit. 

För att bygga muskelmassa behöver man köra tungt, men. Lär dig tekniken utan vikter eller lätta vikter för att öka till tyngre sedan! 

Här är några videos som jag har tagit som inspiration när jag tränar. Använd youtube för att hitta nya roliga övningar! 

Hanna är en av mina absoluta favorit youtbers, så vacker och så himla duktig. Kika in på henes kanal för att få massa andra tips och trix inom träning och kost! 

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen packa gymväskan. Jobb ett par timmar sen blir det äntligen träning igen! 

 

PUSS -M💋

 

 

Från dödlig fetma till bara överviktig på 3 månader

Hej på er mina finisar, jag lever! Jag lovar, har inte haft något att dela med mig utav på senaste tiden faktiskt. Hur roligt det än är för mig att jobba, så vet jag att det kan bli lite långrandigt för er att bara höra om hur mycket jag älskar mitt jobb haha. 

Nu har jag varit anställd i 2 månader, kan säga att jag lärt mig så otroligt mycket om mig själv och framförallt utvecklats inom yrket. Men, idag var det hur som helst invägning, och vet ni. Nu mer är jag "bara" överviktig. Förstår ni hur galet? När jag började med hälsoresan hade jag så kallad dödlig fetma och väldig högt BMI. (Vill ni räkna ut erat? HÄR kan ni göra det!) Jag har under de ungefär tre månader jag tränat gått ner 6,5 procentenheter i BMI. Det tycker jag själv är förbannat bra faktiskt. 

En annan sak som är HELT galen, är att mina minsta bh:ar, dem har ungefär 85G i storlek allihopa. ÄR FÖRSTORA NU?! Alltså, va. Det är ju konstigt, väldigt konstigt... 

Glöm inte att man kan äta onyttigt någon gång i bland, det viktiga är att inte göra det jämt, ha en cheatday eller ett cheatmeal i veckan. Träna regelbundet. Men låt också din kropp vila. Sov ordentlgit på nätterna, så kroppen kan återhämta sig och laga sig. Stressa INTE. Om du stressar över din vikt, kommer din kropp att producera kortison och du kommer att gå upp i vikt. Du kan inte förändra din kropp och din livsstil på en vecka. Det kanske tar ett år. Men låt det få göra det. Det är så värt det. Nu ska jag pröva lite jeans, det var flera månader sen jag köpte ett par jeans. Ännu längre sen jag kände mig vacker i det. Är det inte coolt ändå, vad man faktiskt kan åstadkomma på bara ett par månader? Om ca 9 månader fyller jag år. Målet tills dess är att ha gått ner 50 kilo totalt. På nio månader hinner ett nytt liv skapas. Så, varför skulle inte jag kunna ändra mitt på den tiden? 

Har ni föresten smakat very berry hibiscus på Starbucks? Om inte, GÖR DET! 

 

PUSS -M💋