maadelleines

Vill man inte, så går det inte.

Hej på er mina finisar, hur mår ni såhär på kvällskvisten? Jag mår bra, kom precis ur en härlig dusch. Uppladdningen för Västerås imorgon har börjat. Inpackning, ansiktsmask, skrubbning, rena sängkläder osv osv ja ni vet. Men, innan det är dags att drömma sig bort.(förhoppningsvis om en drömprins som uppenbarar sig snart) Har jag ju lovat att berätta för er hur min träningsvecka ser ut. Eller ja, för att vara helt ärlig så har jag fuskat något grönjävligt med det den senaste tiden. 

Jag har liksom, börjat gilla cardio?! När hände det...?! Älskar att känna hur det bokstavligt talat rinner svett nerför kroppen, hur mycket starkare jag har blivit och framförallt hur mycket mer uthållig jag är idag jämfört med då. Ni kan tänka er själva, för knappt 100 dagar sedan så orkade jag köra 2 MINUTERS crosstrainer... 2?! Idag orkar jag EN TIMME?! 

 

Såhär ser mina träningsveckor ut nu 

Måndag: Ben + rumpa (30 minuters cardio som uppvärmning) 

Tisdag: Rygg  (45 minuters cardio som uppvärmning)

Onsdag: VILA

Torsdag: Mage + Armar ( 20 minuter cardio som uppvärmning) 

Fredag: Ben + rumpa (30 min cardio som uppvärmning samt 20 min efter passet) 

Lördag: VILA 

Söndag: Cardio (intervaller på olika maskiner, 15 min rodd,
cykel, gång i backe och crosstrainer. 2 varv)

 

Jag vill återigen påminna om att jag inte är utbildad inom det här, utan jag gör det här för att min kropp har svarat bra på det här upplägget. Om ett par kilo kommer jag att börja följa ett strikt tränings schema och ett mat schema. Så får vi se vad kroppen säger om det! 

Har ni läst mitt inlägg om att bygga rumpa? Har ni missat det så hittar ni det HÄR

Glöm inte, att allt som krävs. Är allt du har. Alla kan lyckas, se på mig! 

 

PUSS -M💋

Kontors inspo - Snart är det dags!

Godmorgon på er mina finisar, hur mår ni? Jag känner mig så utvilad och är så glad. Det närmar sig med små steg dags för inflytt i mitt nya rum. Eller ja, garderob/kontor som det kommer att bli. SÅ HIMLA HÄRLIGT. Är ledig idag också så tvättar oh donar hemma. 

Imorgon väntar jobb i Västerås igen, spännande! Jag vet inte riktigt hur det kommer bli när rummet är klart. Men här är lite utav min inspiration, jag vill ha det väldigt cleant. Framförallt lätt att hålla rent. Ett bor kommer att bli som ett totalettbord, där allt mitt smink kommer stå uppe. Vi får se hur resten blir. En vägg kommer bli som en garderobsvägg. Ungefär som bilden högst upp i mitten. Men så mycket mer vet jag inte haha. Eller ja, färgen såklart. Det kommer givetvis bli kritvitt! 

Det är så underbart att bara gå omkring hemma, småfixa med grejer, tvätta, torka av och organisera. Underbart! Nu är det dags att hänga tvätt och äta lite lunch. Ikväll kommer jag berätta hur jag lägger upp min träningsvecka, vilka muskelgrupper jag tränar tillsammans och när jag vilar osv. Vi hörs då! 

 

PUSS -M💋

Lita inte på att folk vill ditt bästa...

Hej på er mina finisar, och GODMORGON! Jag tror inte ni förstår hur lycklig jag är idag. Gårdagen på jobbet gick sååå himla bra. Så roligt att jobba när folk blir så himla glada!! 

Vaknade i och för sig inte nu, har varit vaken ett par timmar och bara såsat omkring faktiskt. Idag ska jag bocka av en massa saker på listan faktiskt. Det har varit kaos för länge i min stuga. Nu är dubelsängen ihop packad till en enkel och det ska möbleras om lite. Håller på att tvätta lite, jobbigt när de flesta av mina kläder är lite stora nu haha. Snart dags att köpa nya! 

Okej, så jag har tänkt prata lite om hur man ska göra för att våga. Jag har alltid varit superrädd för att misslyckas. Tills jag insåg att det inte är farligt. Eller ja, det beror ju på vad man gör men generellt så sånna här vardagliga saker som exemepl att tacka ja till jobb, ta chanser, tro på sig själv osv osv. Det är sånt som man måste våga när man är ung. SJÄLVKLART är det inget som säger att det inte går när man är vuxen, men jag kan tänka mig att det är svårare att göra det när man är äldre så att säga. 

Ta chanser innan någon annan tar dem ifrån dig, Folk vill ofta inte se andra lyckas mer än de själva gör. Vilket är väldigt tråkigt. Lova mig att ni tar de chanser ni får. Våga ta risker, se det som möjligheter. Tro på dig själv. 

Ha orealistiska drömmar! Gör det DU vill, låt inte din familj, vänner eller partner bestämma hur långt du ska gå. Det är DU som sätter dina gränser! Du kan så mycket mer än du tror, jag har lärt mig mycket om mig själv det här året. Framförallt har jag lärt mig att de ända jag behöver vara rädd för är att inte hinna med allting jag vill göra... 

Ha en fantastisk dag finisar, så hörs vi om ett par timmar. Då ska jag berätta mer om min tränings vecka! Hur den är upplagd och vilka muskelgrupper jag tränar tillsammans! 

 

PUSS -M💋

Bygga rumpa - Triangelträning

Hej på er mina fina, hur mår ni? Jag mår så bra, trots att jag är döds trött och att min telefon gick sönder i morse på väg till jobbet. MEN, jag måste säga TACK för den otroliga responsen på gårdagens inlägg om operation. Det värmer att så många läser och tar del utav det jag skriver. 

 Jag får generellt i stort sätt aldrig elaka kommentarer så när det händer tar jag åt mig lite extra. Men, till något som faktiskt är roligt. Nu vill jag börja bygga muskler och tona till kroppen. Göra den tightare och framförallt bli starkare.

( Innan jag går vidare vill jag bara meddela att jag inte är utbildad inom träning utan har läst mig till all denna info!)

Så, för att få en välformad och rund rumpa. Behöver du köra något som kallas triangelträning. Sätesmuskulaturen, alltså rumpan är tre olika muskler. Gluteus Maximus, den största och yttersta muskeln. (Den gula), Gluteus Medius, (den gröna) den mittersta muskeln och Gluteus Minimus som är den innersta muskeln. (Den röda)  Maximus muskeln är den som får rumpan att puta utåt medan de andra två. Alltså Medius och Minumus formar rumpans yttersidor. 

Vi behöver även göra något som kallas isolerande träning, där vi inte belastar flera muskelgrupper än nödvändigt. 

De flesta tror att squats är ända lösningen till en mer välformad rumpa, och ja absolut. Gör du en massa tunga squats så lyfter du rumpan. Eftersom Minimus muskeln är den som ligger längst ner utav dessa tre.

För att forma rumpan är det viktigt att du har kontakt. Du måste spänna rumpan och hålla kvar i ett par sekunder. Det ska svida i musklerna! 

Här är ettt par tips på övningar som är bra för de olika musklerna i rumpan, kom ihåg dock. Att du inte bör träna samma muskelgrupp mer än var 48:e timme. Jag kör ben och rumpa två gånger i veckan med minst 48 timmars vila. För att musklerna ska få återhämta sig ordentlgit. 

För att bygga muskelmassa behöver man köra tungt, men. Lär dig tekniken utan vikter eller lätta vikter för att öka till tyngre sedan! 

Här är några videos som jag har tagit som inspiration när jag tränar. Använd youtube för att hitta nya roliga övningar! 

Hanna är en av mina absoluta favorit youtbers, så vacker och så himla duktig. Kika in på henes kanal för att få massa andra tips och trix inom träning och kost! 

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen packa gymväskan. Jobb ett par timmar sen blir det äntligen träning igen! 

 

PUSS -M💋

 

 

Från dödlig fetma till bara överviktig på 3 månader

Hej på er mina finisar, jag lever! Jag lovar, har inte haft något att dela med mig utav på senaste tiden faktiskt. Hur roligt det än är för mig att jobba, så vet jag att det kan bli lite långrandigt för er att bara höra om hur mycket jag älskar mitt jobb haha. 

Nu har jag varit anställd i 2 månader, kan säga att jag lärt mig så otroligt mycket om mig själv och framförallt utvecklats inom yrket. Men, idag var det hur som helst invägning, och vet ni. Nu mer är jag "bara" överviktig. Förstår ni hur galet? När jag började med hälsoresan hade jag så kallad dödlig fetma och väldig högt BMI. (Vill ni räkna ut erat? HÄR kan ni göra det!) Jag har under de ungefär tre månader jag tränat gått ner 6,5 procentenheter i BMI. Det tycker jag själv är förbannat bra faktiskt. 

En annan sak som är HELT galen, är att mina minsta bh:ar, dem har ungefär 85G i storlek allihopa. ÄR FÖRSTORA NU?! Alltså, va. Det är ju konstigt, väldigt konstigt... 

Glöm inte att man kan äta onyttigt någon gång i bland, det viktiga är att inte göra det jämt, ha en cheatday eller ett cheatmeal i veckan. Träna regelbundet. Men låt också din kropp vila. Sov ordentlgit på nätterna, så kroppen kan återhämta sig och laga sig. Stressa INTE. Om du stressar över din vikt, kommer din kropp att producera kortison och du kommer att gå upp i vikt. Du kan inte förändra din kropp och din livsstil på en vecka. Det kanske tar ett år. Men låt det få göra det. Det är så värt det. Nu ska jag pröva lite jeans, det var flera månader sen jag köpte ett par jeans. Ännu längre sen jag kände mig vacker i det. Är det inte coolt ändå, vad man faktiskt kan åstadkomma på bara ett par månader? Om ca 9 månader fyller jag år. Målet tills dess är att ha gått ner 50 kilo totalt. På nio månader hinner ett nytt liv skapas. Så, varför skulle inte jag kunna ändra mitt på den tiden? 

Har ni föresten smakat very berry hibiscus på Starbucks? Om inte, GÖR DET! 

 

PUSS -M💋